Ellenőrizni szükséges a belső visszaélés-bejelentési rendszer létrehozási kötelezettséget. Részletes gyakorlati tájékoztató - árlista a saját fejlesztésű eJelent szoftverünkről
Segíteni szeretnék azoknak, akik bizonytalanok a 2025. január 1-től elvárt új, a belső visszaélés-bejelentési rendszer létrehozására és működtetésére vonatkozó kötelezettséggel kapcsolatban.
Az önkormányzatok foglalkoztatotti létszáma jellemzően nem éri el az 50 főt, de a polgármesteri hivatal/közös önkormányzati hivatal és az önkormányzatok költségvetési szerve vagy gazdasági társasága között lehet legalább 50 főt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében foglalkoztató - működtetésre kötelezett, ezért javasolt a tájékoztató és a letölthető dokumentum tanulmányozása.
A Panasztörvény [1] értelmében valamennyi helyi önkormányzat, helyi önkormányzat irányítása vagy felügyelete alatt álló költségvetési szerv és a helyi önkormányzat tulajdonában, vagy helyi önkormányzat költségvetési szerve tulajdonosi joggyakorlása alatt álló szervezet, gazdasági társaság köteles lesz belső visszaélés-bejelentési rendszert működtetni. E főszabály alól két kivételről rendelkezett a jogalkotó: a 10 000 főnél kevesebb lakosú település helyi önkormányzata – foglalkoztatotti létszámtól függetlenül – mentesül a visszaélés bejelentési-rendszer működtetésének kötelezettsége alól, továbbá lakosságszámtól függetlenül mentesül az a helyi önkormányzat, helyi önkormányzat irányítása vagy felügyelete alatt álló költségvetési szerv és a helyi önkormányzat tulajdonában, vagy helyi önkormányzat, költségvetési szerve tulajdonosi joggyakorlása alatt álló szervezet, gazdasági társaság is, amely 50 főnél kevesebb személyt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében foglalkoztat.
Saját megfogalmazásunk szerint az alábbiak kötelezettek belső visszaélés-bejelentési rendszert működtetni:
- legalább 50 főt foglalkoztató, 10 000 fő lakosságszám feletti helyi önkormányzatok,
- legalább 50 főt foglalkoztató alábbi szervezetek:
- a helyi önkormányzat irányítása vagy felügyelete alatt álló költségvetési szervek
- a helyi önkormányzat tulajdonában álló szervezetnek, gazdasági társaságok
- a helyi önkormányzat tulajdonosi joggyakorlása alatt álló szervezetek, gazdasági társaságok
- a helyi önkormányzat irányítása vagy felügyelete alatt álló költségvetési szervek tulajdonosi joggyakorlása alatt álló szervezetek, gazdasági társaságok
Ismerjük a közszféra működési sajátosságait, anyagi és humán erőforrásait, ezért valódi segítséget tudunk nyújtani költséghatékonyan. Az adatvédelmi és/vagy informatikai biztonsági szolgáltatásban partner ügyfeleinknek (így a GDPReg adatkezelési rendszer felhasználóinak) listaárunkból egyedi 10% kedvezményt is fel tudunk ajánlani, illetve azt, hogy akiket érint, azoknak kérésre segítünk a GDPReg rendszerben az új adatkezelés rögzítésében.
Tekintse meg a linkről megnyitható tájékoztatónkat és árainkat akkor is, ha az anyagi lehetőségek szűkössége miatt adatvédelmi kockázatokat magába hordozóan a visszaélés-bejelentési rendszer kialakítását és működtetését saját kialakításban tervezik, mert az eJelent belső visszaélés-bejelentő rendszerünk havi nettó 5.600,- Ft/hótól, kedvezménnyel nettó 5.040 Ft havidíjtól elérhető.
Bejelentések fogadását biztosító szoftvert számos cég kínál, de közös működtetést támogatóról nincs információnk.
Mi a belső visszaélés-bejelentési rendszer létrehozására nem kötelezett, mert 50 főt nem foglalkoztató helyi önkormányzatok számára az irányítása vagy felügyelete alatt álló költségvetési szervek közös üzemeltetéséhez ingyenesen biztosítjuk a szolgáltatást (nekik is szükséges, mert belső visszaélés-bejelentési rendszert csak a helyi önkormányzat és az irányítása vagy felügyelete alatt álló költségvetési szerv hozhat létre és működtethet közösen). A közös működtetés nem kötelező, de tapasztalataink szerint - az adatvédelmi tisztviselő feladatokhoz hasonlóan - a költségvetési szervek ebben is igénylik az önkormányzat segítségét.
Az eJelent szoftverünk nem üres bejelentésfogadó, hanem valamennyi szükséges dokumentumot, tájékoztatót, e-mail sablonokat tartalmaz, kétirányú kommunikációt biztosít a működtető és a bejelentésben résztvevők között, bevezetése egy munkanapon belül megtörténhet, gyakorlatilag tehermentesíti a szervezeteket.
A vonatkozó szabályozás bonyolultsága, az önkormányzati szervekre vonatkozó sajátosságok és a visszaélés-bejelentési rendszer nem megfelelő kialakítása, működtetése során elszenvedhető joghátrány miatt érdemes olyan külső szakértő csapatot igénybe venni, mely nemcsak a Panasztörvény értelmezésében segít, hanem adatvédelmi és informatikai biztonsági szakértő is, ill. a rendszer működtetésére komplett megoldást kínál anélkül, hogy önkormányzat és költségvetési szerv esetén jogellenesen részt venne a bejelentések kivizsgálásban.
Ilyen komplett szakértői megoldásnak része a bejelentések fogadását biztosító szoftver igénybevétele, mely a foglalkoztató vagy közös működtető weboldalába illeszthető bejelentő űrlappal biztonságos online csatornát, valamint a Panasztörvény és a GDPR szerinti dokumentációs csomagot is kínál – ezzel jelentősen csökken a bevezetés és a működtetés idő- és humánerőforrás igénye.
További információ:
https://www.ejelent.hu/onkormanyzatoknak
https://www.ejelent.hu/
[1] A panaszokról és a közérdekű bejelentésekről szóló 2013. évi CLXV. törvény.